door Jan D. Swart
Als GroenLinks het na de verkiezingen in maart 2022 in Rotterdam op het gebied van de mobiliteit voor het zeggen blijft houden, is de kans groot dat de afgesloten rijbaan op de ’s Gravendijkwal en de Pleinweg niet alleen een snelheidsbaan wordt voor de bus, nood- en hulpdiensten, taxi’s, maar óók voor de zero-emissie stadslogistiek. Dat betekent in het laatste geval dat er toch gewerkt wordt aan de mogelijkheid om elektrische auto’s op de omstreden baan voorrang te verlenen.
Het zero-emissie voornemen staat in de eindevaluatie Aanpak Maastunnelcorridor. Het herinnert aan de start van het één baan-experiment toen er ook al eens een rookpluimpje werd opgelaten over Koninklijke rechten voor elektrische auto’s in de Maastunnel. Toen daarop vervolgens redelijk verontwaardigd gereageerd werd het idee onmiddellijk uit de roulatie genomen. Nu keert het terug.
De eindevaluatie over het experiment van de Maasstunnel-traverse is jubelend. Het stadsabestuur spreekt over een succes voor de luchtkwaliteit. Men leest dat de maatregelen ertoe hebben geleid dat er hierdoor geen grote verschuivingen ‘’naar elders op het netwerk’’ hebben plaatsgevonden. Die constatering staat overigens haaks op de aanhoudende files in het centrum van de stad met verkeersinfarcten op de Mauritsweg en de Westersingel, die door politicus Hennie van Schaik van de gebiedscommissie Centrum bij herhaling op beeld zijn vastgelegd.
Er komen camera's
‘’De Aanpak Maastunnelcorridor heeft er mede voor gezorgd dat we nu overal in Rotterdam voldoen aan de wettelijk normen voor luchtkwaliteit’’, schrijft wethouder Bokhove. Uit de eindrapportage blijkt dat dit óók (en vooral) nodig was omdat er anders niet aan de Parkhaven en op de Cultuurcampus kon worden gebouwd.
‘’Zonder maatregelen voldoet de luchtkwaliteit daar niet aan de wettelijke normen. Daarnaast wordt in de uitwerkingen voor de Cultuurcampus, Parkhaven en ook de EMC-Healthcampus (expliciet) geanticipeerd op de komst van de OV-lijn, met haltes bij deze ontwikkellocaties. In de omgevingsvisie is deze nieuwe HOV-as langs de Maastunnelcorridor daarom een belangrijk uitgangspunt om de verstedelijkingsopgave in Rotterdam mogelijk te maken.’’
Wethouder Bokhove erkent dat automobilisten zich – met name op de ’s Gravendijkwal – opvreten van ergernis als zij in de file staan. ‘’Zij ervaren het zicht op de vrijgemaakte rijbaan terwijl ze niet kunnen doorrijden als frustrerend, zeker als ze onderweg zijn voor een noodzakelijke reis waar geen goed alternatief voor bestaat. Maar de maatregelen kunnen immers geen onderscheid maken naar het reisdoel of bestemming van de automobilist.’’
En daarmee is voor het stadsbestuur de kous af. Er komen binnenkort camera’s om de burgerlijk ongehoorzame automobilisten, die toch de vrije baan nemen, beter te kunnen registeren. Wel is er om stagnatie op de ’s Gravendijkwal tegen te gaan een optimalisatie van kruispunten noodzakelijk. Daar gaat men over nadenken.